Bezoek aan fiZi in de Weverij [9-10-2012]

Op 9 oktober brengen we een bezoek aan fiZi (filmtheater Zierikzee), sinds deze zomer gehuisvest in de Weverij. Oorspronkelijk een herenhuis (stijl Lodewijk de XVde) kreeg dit pand later de functie van bedrijfspand. Als caligotweverij was het slechts kort in bedrijf.

De bijzondere kap kwam er na een ingrijpende aanpassing van het pand in 1840 (zie ook: www.zierikzee-monumentenstad.nl). Vanwege deze kap is door eigenaars Zeeuwland en Stichting Renesse besloten om het pand te behouden voor de toekomst. Met de nabije kerk, de beelden bij en in de dikke toren, de activiteiten van Centree en de huisvesting van fiZi in de Weverij is nu een stadsdeel ontstaan waar vele culturele aspecten bij elkaar zijn gebracht.

fiZi in de WeverijNaast Zeeuwland en de Stichting Renesse hebben onder meer de provincie (plattelandsverbetering), het Zeelandia Cultuurfonds, Airpack en Deloitte accountants bijgedragen aan het herstel van het pand. Bij de ingang hangt een plaquette met alle sponsors. Zierikzee mag trots zijn op haar nieuwe theater.

Ria Geluk, sinds kort voorzitter van fiZi, vertelt over het streven om te komen tot een exploitatie die de continuïteit van het pand kan gaan waarborgen. Dat vraagt een enorme inspanning van alle vrijwilligers. Hopelijk worden de bewoners van Schouwen-Duiveland zich nog meer bewust van dit mooie en sfeervolle theater dat plaats geeft aan precies 101 bezoekers.

De Rotaryclub zal de ontwikkelingen met belangstelling volgen, mede door de betrokkenheid van één van de leden als secretaris van fiZi. Door fan of vriend te worden van fiZi kan aan de betrokkenheid bij het filmtheater op een praktische wijze uiting worden gegeven. Informatie hierover is te krijgen bij Annelies Eefting of via www.fizi.nl.

plaats voor 101 bezoekers