PZC / Rotary leert jongeren weg naar leiderschap

Overgenomen uit de PZC, artikel geschreven door Piet Kleemans. donderdag 07 april 2011 | 07:35

ZIERIKZEE – Leiderscapactieiten ontdekken en ontwikkelen. Dat was het doel van het onlangs gehouden Rotary Youth Leadership Awards (Ryla)-weekend in het Brabantse Hoeven. Schouwen-Duivelandse jongeren Stephan Lammerts en Robert-Jan Clarijs deden eraan mee.

Dat was – vertelden ze deze week tijdens een bijeenkomst van Rotary Schouwen-Duiveland – een leerzame ervaring. Leerzaam maar niet altijd makkelijk. Clarijs: “We moesten de rol spelen van directeur van een noodlijdend pretpark en dan manieren verzinnen om het pretpark er weer bovenop te helpen. Maar we hebben gemerkt dat het heel lastig is om onder druk goede beslissingen te nemen.”

En onder druk stonden ze want hun tegenspelers in het managementspel waren assessors in de personen van door de wol geverfde Rotarians. Lammerts: ,,Ik heb wel geleerd om het verhaal dat je moet houden richting Raad van Bestuur en ondernemingsraad van het pretpark goed voor te bereiden. Maar we werden natuurlijk ook wel flink opgejut door die assessors.” De Rotarians staken het duo een hart onder de riem. ,,Wat je hebt geleerd neem je mee voor de rest van je leven.” Het Nederlandse Ryla-weekend beleefde de 14e editie. Clarijs (links) en Lammerts kijken er met plezier op terug.

foto Dirk-Jan Gjeltema