Rotaryclubs Zeeland en Goeree-Overflakkee slaan handen ineen voor Watersnoodmuseum

Overhandiging cheque 15.000 euro na Nationale Herdenking Watersnood

OUWERKERK – Op 1 februari, 60 jaar na de watersnoodramp van 1953, zal Rieneke Sijderius van Rotaryclub Goes-De Bevelanden ’s middags na de herdenking namens alle Rotaryclubs van Zeeland en die van Goeree-Overflakkee een cheque van 15.000 euro overhandigen aan Hans Simons (bestuursvoorzitter) en Siemco Louwerse (algemeen directeur) van het Watersnoodmuseum.

Het geld wordt gebruikt voor de aanpassingen aan het multimediale project 1835+1 van filmmaker Koert Davidse, waarmee slachtoffers van de watersnoodramp een stem krijgen. Dit project is te vinden in caisson 2 van het Watersnoodmuseum. Volgens Rieneke Sijderius is het uniek dat er zoveel Rotaryclubs samenwerkten om dit bedrag bij elkaar te krijgen. ‘Door onze krachten te bundelen leveren we een wezenlijke bijdrage aan de herdenking van de ramp die 60 jaar geleden plaats vond. We herdenken het leed en de ongelooflijke moed van veel mensen om daarna de draad weer op te pakken.  Het is voor ons belangrijk dat volgende generaties doordrongen raken, hoe kwetsbaar we zijn voor de natuurkrachten en hoe belangrijk het is om de waakzaam te blijven’: aldus Sijderius

Aangepast
Museumdirecteur Siemco Louwerse is blij met de bijdrage van de Rotaryclubs ; ‘Inmiddels is gebleken dat het project 1835+1 bezoekers enorm raakt. Door deze gift kan het project aangepast worden, waardoor de komende jaren nog meer bezoekers van het museum kennis kunnen maken met deze interactieve installatie’. Het multimediale project 1835+1  is een audio-visuele opstelling waarbij een lange rij namen van slachtoffers als het ware kabbelend over het zand van het caisson bewegen. Sinds de start van het project in 2009 kon een bezoeker een van de namen uit de voortrollende lijst opnoemen, waarna een computer het bijbehorende verhaal startte. Verhalen die door de jaren heen zijn verzameld van nabestaanden, vrienden en kennissen van slachtoffers van 1953 en die vervolgens, ingelezen door een mannenstem, als geluidsbestand te horen zijn. Het huidige startsysteem wordt nu vervangen, omdat de stemherkenning niet langer goed werkt.

Touchscreen
De computer wordt vervangen door een touchscreen, waardoor bezoekers nu per woonplaats uit de namenlijst een keuze kunnen maken. Daarna start ook dan weer het ingelezen verhaal. Ook worden met het geld alle beamers vervangen, die zorgen voor de lichteffecten op het zand en in de caisson. Alle Zeeuwse Rotaryclubs en de Rotaryclub Goeree-Overflakkee hebben een bijdrage geleverd. Het zijn de 4 clubs uit Zeeuws-Vlaanderen, 3 uit Walcheren, 3 uit de Bevelanden , 2 uit Schouwen-Duiveland en 1 uit Goeree-Overflakkee.

De overhandiging van de cheque gebeurt rond 13.00 uur in de tent naast het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, waar ’s morgens de Nationale Herdenking van de watersnoodramp van 1953 plaats vindt.